e-ticaret Ürün Yönetimi

Gözlerimizi açıp görmemiz lazım, yeni bir nesil büyüyor, gelişiyor ve gümbür gümbür geliyorlar. Günümüzdeki IT’ciler ve bilgisayar mühendisleri 20’li yaşlarında bilgisayarla tanışma fırsatı yakalamışken yeni jenerasyonun insanları neredeyse beşikten itibaren bu sistemleri kullanıyor, geliştiriyor ve değiştiriyorlar. Artık büyük şirketlerin pazarlama yaklaşımları genç yaşlardan itibaren iPad kullanmaya başlayan ve belki de yürümeye başlamadan önce e-mail atmayı öğrenen yeni nesle hitap edebilmek, onları anlayabilmek ve yeni oluşan ihtiyaçlara karşı ürünler oluşturmak.

İşte e-ticaret bu noktada devreye giriyor, bugün Pazar hızlı bir şekilde elektronik ortama doğru kaymış gözüküyor. Öyle ki Facebook, kredi sistemini ilk oluşturduğu anda kullanıcı başı 15 kredi dağıtarak mevcut 622 milyon kullanıcısına toplamda 500 milyon $’a tekabül eden miktarda karşılıksız para dağıttı. En azından Facebook ilk etapta bu kredilerin gerçek para karşılığındaki çevirilebilirliğinin (konvertebilite) getireceği sorumluluktan habersizdi, ancak Farmville’in ikazı ile bu boşluk şuan için aşılmış gibi gözüküyor ki artık ‘Facebook Credits’ Wallmart’larda dahi satılıyor.

Peki, nedir e-ticaret. Kısaca mal ve hizmetlerin üretim, reklam ve satışının internet üzerinde, güvenli bir ortamda yapılmasıdır diyebiliriz. Türkiye e-ticaret konusunda Çin ve Hindistan gibi ülkelerin ardından en büyük 4. pazar olma özelliğini taşıyor. Mevcut Pazar hacmi şuan için 15 milyar TL seviyesinde seyrediyor. Bu rakam tabi ki birçok yatırımcıyı olduğu gibi bizleri de yanıltmak için oldukça müsait. Eğer doğru yorumlanmaz ve e-ticaret işine bu Pazar varsayımı ile çıkılırsa firmalar hiç beklemedikleri kadar daha küçük Pazar içerisinde çaresiz kalabilirler. Bizim bu rakamı sigorta, uçak bilet satışları, personal ve group shopping, akaryakıt taşıt tanıma gibi faktörlerden soyarak gerçek e-ticaret hacmine ulaşıyor olmamız daha sağlıklı bir bakış açısına sahip olmamızı sağlayacaktır. Türkiye’de ki toplam kartlı ödeme miktarı olan 200 milyar TL’nin yüzde %7-8’ine denk gelen bu Pazar, her geçen sene daha da büyüyerek önemini artırıyor. Bankalar da doğal olarak her geçen gün bu konu üzerine daha fazla önem vermeye başlıyorlar.

Ülkemiz genelinde internetten ayda maksimum bir kere alışveriş yapanların oranı %15, bunun yanı sıra %29’luk kısım internet üzerinden alışveriş yapmayı hiç tercih etmiyor. Ayrıca %31’lik bir kısımda ayda 2 veya 3 sefer internet üzerinden alışveriş yaptığını belirtiyor. Ancak bu oran 15-19 yaş aralığındaki topluluğa sorulduğunda ortalama olarak ayda 4 veya 5 alışveriş seviyesine kadar çıkıyor. Buda yeni jenerasyonun sisteme ne kadar entegre ve hazır olduğunun başka bir göstergesi.

Pazar hakkında fikir verebilecek başka bir gösterge de toplam işlem sayısı. En son verileri kullanacak olursak Ocak 2010’da 6.891.522 olan işlem sayısının Ocak 2011’de 10.707.500 olduğunu görüyoruz. Bir sene içerisinde gerçekleşen artış %55 civarında, bu rakam bize gelecek hakkında oldukça iyimser tablolar sunuyor. Oluşan bu işlem hacminin %79’luk kısmı kredi kartları ile ödeniyor.

Peki, müşteriler nereden geliyorlar, daha doğrusu hangi Pazar iletişim yöntemlerini kullanarak ilerlemeli firmalar? Araştırmalar bize iki ana faktörün önemini gösteriyor. Biricisi arama motorları, ikincisi de WOM etkisi ve arkadaş tavsiyeleri ya da namı değer ‘like’ faktörü. Firmaların artık daha çok bu faktörler üzerine giderek, klasik pazarlama faktörleri dışına da çıkmayı gerektiriyor. Nereye doğru gidilebileceği konusunu ise bir Web 3.0 ‘Augmented Reality’ örneği üzerinde göstererek yazımı sonlandırmak istiyorum. Ray-Ban firması bu uygulamasını ‘sanal ayna’ olarak adlandırmış.

Ray-Bay firması ürünlerini internet üzerinden pazarlaya bilmek adına bu sisteme başvurmuş ve başarılı satış rakamları yakalamıştır. Pazarın geleceği ve başarısı bu ve bunlar gibi yeni nesil uygulamalar üzerinden geçmektedir.

Bu vizyonu bize yansıtan Yunus Emre Güzer’e de teşekkür ederken başarılar diliyorum.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s