Udemy.com

Internetin günümüzde bizlere sunduğu en büyük kolaylıklardan birisi hiç şüphesiz ki nitelikli bilginin daha kolay ulaşılabilir hala gelmiş olması. Internetsiz günlerde bir akademik makale bulabilmek, bir araştırma yazısı okuyabilmek veya bir konuda detaylı bilgi sahibi olabilmenin maliyeti çok fazlaydı. Internet bu kaynakların sayısını ve kullanımını dramatik olarak değiştirmiştir ve sade vatandaşın bunlara ulaşımını bir hayli kolaylaştırmıştır.

Tam da bu konudan bahsederken, benim gibi içinde sürekli bir öğrenme isteğiyle ortalıkta dolaşan ve eğitim için çok çaba sarfeden birisinin karşısına çıkan udemy.com isimli internet sitesinden kısaca bahsetmek istiyorum.  Kurucu Eren Bali, ODTÜ bilgisayar mühendisiliği okuduğu yıllarda aklına gelen bu parlak fikri kampüs içerisinde geliştirmiş ve yine kampüs içerisinde kullanıma sunmuştur. Udemy platformu, öğrenciler ile öğreticileri bir arada buluşturan ve öğrencilerin diledikleri konularda, kendi seçecekleri akademisyen veya eğitimcilerden uzaktan eğitim almalarına sağlayan, kullanımı ve anlaşılırlığı kolay olan bir internet girişimidir. Firmanın değer teklifi, bir eğtimi fiziksel olarak almak yerine uzaktan eğitime fırsat vermesi ve bunu yaparken de öğrenciye kaynaklarını seçebilme özgürlü göstermesidir ve bu doğrultuda bizlere sunduğu en büyük katma değeri, belirli bir konuda uzman herhangi bir kişinin kolaylıkla dersler açarak bilgi paylaşabilecegi bir platform yaratmasidir.

Bu noktada öncelikli olarak biraz firmanın kuruluş hikayasinden bahsetmek istiyorum. 2007 yılında ‘Knowband’ ismiyle kurulan firma 2008 Ağustos içerisinde tüm Türkiye’de yayına sokuldu. Ancak yanlış yönlendirme, yatırımcı azlığı, geç kalınma gibi birçok neden sebebiyle 2008 Kasım ayında proje askıya alınarak kurucular Silikon Vadisine taşındılar. Bu süre sonrasında Speeddate adlı startup’ta mühendis olarak görev alan Eren Bali, Knowband oluşumunda yapılan yanlışları ve geç atılan adımları net bir şekilde görebilme şansı yakaladı. Bu tecrübeden kazanılan yeni vizyon ile 2010 Ocak ayında tekrardan VC bulabilme ümidi ie ‘Udemy’ paltformu tanıtılmaya başlandı. Ocak 2010 itibariyle VC görüşmelerine başlayan firma başlangıç aşaasında toplam 60 adet firmadan olumsuz teklif almıştır. Bunun sebebi olarak Eren Bali belirli bazı faktörleri sıralıyor, bu faktörlerin kısaca üstünden geçebiliriz. İlk olarak Ocak 2010’da silikon vadisinde kimse udemy ve ekibi tanımıyordu bu tanınılırlığı artırmak ve VC lerde yüz aşinalığı oluşturmak adına birçok farklı toplantı ve sunumlara katıldılar. Silikon vadisi girişimcilik kültürüne kendilerini entegre ettiler. Bu entegrasyon, mühendisleri baş üstünde tutmayı ve her türlü ihtiyaçlarını karşılamayı gerektiriyordu, bunu yaptılar. Hatta kurucu ortakların maaşları uzun bir süre için mühendis maaşlarından çok daha düşük olarak ödendi. Ayrıca sistemi bekletmek yerine hemen hizmete açma ve sonrasında yatırımcılar ile konuşma kararı aldılar. Böylece yatırımcılara somut rakamlar ve çalışan bir sistem sunmuş oldular. Bu faktör yatırımcıların udemy fikrine daha çabuk ısınmalarını ve yatırım yapmalarını sağladı. Son olarak ise her konuda açık oldular, ne maaşlarını, ne fikirlerini nede vizyonlarını yatırımcılardan saklamadılar. Ortak bir paydada buluşabilmek adına bütün kapılarını açtılar. Bu faktörler sayesinde Ocak 2010 tarihinde 60 adet yatırımcıdan red alan firma Mayıs 2010 tarihinde toplam 11 yatırımcıdan 1 milyon $ olarak belirlenen ilk yatırımı almış ve bazı yatırımcıları ise reddetmek durumunda kalmıştır.

Eren Bali şirketin vizyonunu şu şekilde belirtiyor: Udemy’nin 5 ila 10 sene içersinde dünya eğitim sisteminin en önemli faktörlerinden biri olması. Bu doğrultuda çalıştıklarını ve yatırımcılarını da bu hayale ortak ettiklerinden bahsediyor.

ODTÜ sınırlarında başlamış ve bugün bir yabancı iki Türk ortak ile San Francisco silikon vadisinde faaliyet gösteren bir firma haline dönüşümüş olan firmanın değer önerisi aslında tam olarakta bu bölgede teklif edilmek için uygundur, bunun sebebi ise early adaptor denilen yeni çıkan bir ürünü veya servisi kullanmaktan çekinmeyen ve zaman kaybetmeden tecrübe etmek isteyen kesimin bu çevrede çok olmasıdır. Ancak udemy, bu “the chasm” dediğimiz bariyeri aşarak ürünleri ve servisleri kendilerine belirli bir fayda veya rekabet avantajı sağladığı için kullanan early majority kullanıcı kitlesine ulaşmayı da başarmış ve bu pazarda büyüme trendi yakalamıştır.

Firmayı angel yatırımcı bulabilme fikri ile silikon vadisine taşıyan Eren Bali ve ortakları umdukları ortamdan çok daha farklı bir durumla karşılaşarak kendilerini derin bir girişimcilik know-how’ı içerisinde buldular. Bu durum ekibe çok önemli ve önceden kestirelemeyen çok önemli katkılar sağladı. Bu sayede Türkiye’de yaptıkları yanlış hareketleri ve atılan hatalı adımları daha net gözlemleme ve silikon vadisi kültürü ile karşılaşırabilme fırsatı buldular. Bu sayede kurucular, Türkiye’de platformu açarken yanlış yaptıklarına inandıkları fikirleri değiştirerek bugünkü udemy platformunu hayata geçirmiş oldular.

Silikon vadisinde 1 milyon $ angel yatırım ile kurulmuş olan udemy, iş modeli kapsamında üyelik için ücreti almamaktadır. Siteye üye olduktan sonra bir öğrencinin yapması gereken, ilgisini çeken konuları araştırmak ve bu dersleri satın almaktır. Udemy yapmış olduğu bu satışlar üzerinden gelir oluşturmaktadır. Rekabet konusunda ise silikon vadisinde kurulmuş olması kendisine WizIQ gibi rakipleri üzeride önemli avantajlar sağlamaktadır.

Udemy birçok başarılı startup’ta olduğu gibi başlangiç olarak küçük ve niş bir pazar olan Amerika’daki teknoloji ve girişimcilik derslerine odaklandı. Bildiğimiz gibi günümüzün birçok internet firması öncelikle niş pazarlarda çalışmaya başlamış ve sonrasında bütün dünyada varlık gösteren dev markalar haline dönüşmüşlerdir. Facebook’un başlarda sadece Harvard Universitesin’de, Yelp’in sadece San Francisco’daki restoranlarda ve Groupon’un sadece Chicago kentinde baslaması ve bugünkü yerlerine ulaşmaları bu konuya önemli örnekler teşkil etmektedirler.

Ancak bundan sonra düşünülmesi gereken nokta ne gibi ürün ve hizmetlerle udemy’nin farklılaştırılbileceği ve daha büyük hangi Pazar fırsatları üzerinden büyüme sağlayabileceğidir. Ürün rakiplerle kıyaslandığında daha kolay ve etkili kullanılabilmelidir ki tekil kullanıcılar ve kurumlar tarafından tercih edilmeye devam edilsin. Ayrıca sadece silikon vadisi hedefli yüksek teknoloji konulara değil, hem ABD içerisinde hemde bütün dünyada ilgi çekecek konular da sisteme yüklenmelidir. Ben bu konuda bir fırsat olarak GMAT, GRE, SAT, LSAT gibi sınavların hazırlık vidyolarını görüyorum. Mevcut okul ve akademisyen ağı oldukça kuvvetli olan udemy, bu okullara lisans, yüksek lisans ve doktora seviyelerinde girmeye çalışan öğrenciler için büyük bir fırsat olabileceği inancındayım.  Bu ve bunun gibi birçok oldukça büyük pazar, udemy ve fırsatlarını beklemektedir. Bu fırsatların değerlendirilmesi  ise udemy kurucu ve yöneticilerinin kendi içlerinde bulundukları ortamların ihtiyaçlarından sıyrılabilip, dış dünyayı da gözlemleyerek ordaki fırsatları değerlendirebilme yeteneklerine bağlıdır. Yüksek teknoloji kullanıcısı dışında da bu hizmeti kullanacak yüzlerce pazar tarif etmek mümkündür.

Tabiki ben Udemy’nin şuan bir hazırlık aşaması içerisinde olduğunu tahmin edebiliyorum. Şirket, önce teknoloji ve girişimcilik alanlarında test ettiği ürününü; şimdilerde kaynaklarını artırmak suretiyle farklı pazarlara da açmaya hazirlaniyor. Bu konuda yapılacak yeni atılımların hangi pazarları hedef alacağı ve nasıl bir büyüme stratejisi çizileceği ise merakımı cezbediyor, bekleyip göreceğiz.

Udemy platformu başarılı bir girişimcilik hikayesi olmasının dışında ana fikir olarak da beni heycanlandırmış ancak platform içerisinde bana hitap edecek bir ürün bulamadığımdan dolayı da hayal kırıklığına uğratmıştır. Ürüne canı gönülden inanıyor ekibi yürekten tebrik ediyor ve yakın zamanda daha kapsamlı, daha çeşitli ve daha başarılı bir udemy’yi hevesle bekliyorum.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s